5C7A7675

Norges største hyttemesse ruster seg for Bergen

- I det store og hele er det tradisjon og nøkternhet som preger kjøperne når de skal velge seg hytte. Selv om stadig flere ser seg om etter en ny stil, søker «grunnfjellet» seg fortsatt til det kjente og innarbeidede.

Per Levik
- Både tomteutviklere, hytteprodusenter og utstyrsleverandører er bredt representert på Bergens-messen sier hyttemessenestor Per Levik i Hyttemessen AS.

Det sier Tore Bjørnstad i Hyttemessen AS. Sammen med hyttemessenestor Per Levik tar han 8.-10. mars Hyttemessen med til Bergen. Dette er første gang Hyttemessen satser på Vestlandet. Selskapet er Nordens største arrangør av hyttemesser, først og fremst kjent for de store mønstringene på Hellerudsletta utenfor Oslo hver vår.

100 utstillere - eksperter i fleng

- Nå gleder vi oss til å møte det store hytteinteresserte publikumet i Bergens-regionen. Ikke minst er alle våre utstillere, rundt 100 i tallet, veldig spente. Familier som tumler med hytteplaner eller folk som allerede er hytteeiere, har en unik mulighet til å møte fagfolk og eksperter på alle hyttelivets områder i Grieghallen denne weekenden. Ja, du vil ikke finne flere hytteeksperter samlet på en gang enn i Grieghallen, sier Levik.

En opprømt stemning har preget hyttemarkedet de siste årene, forteller han. Lave renter har i flere år fyrt godt oppunder interessen for fritidsbolig. Hytteprodusentene kjører fabrikkene hva remmer og tøy kan holde. Brukte hytter, også de enkle uten vann og strøm, selger stadig godt – ofte med bud langt over prisantydning. Boomen later ikke til å gi seg.

Tore Bjørnstad
- Når det handler om hytte er nordmenn ganske så konservative i stilsmaken. Men når det kommer til ny teknologi på hytten er de absolutt i front, mener Hyttemessens Tore Bjørnstad.

Tradisjonelle hytter står sterkt

Tore Bjørnstad synes det er interessant at hyttebyggingen er mye mer tradisjonsbundet enn boligbyggingen her til lands.

- Hver eneste nordmann har sitt eget indre bilde av hvordan hytten skal se ut. Det er nok forklaringen på at hyttekataloger jevnt over domineres av trauste og tradisjonstilknyttede modeller. Designutviklingen er ikke som i bil- eller båtbransjen. Like fullt er det de siste årene kommet flere helt nye og spennende hyttemodeller, som er ganske forskjellig fra den tradisjonelle stilen. Det er liten tvil om at produsentene treffer mange hjemme med dette stilskiftet. Men i det store og hele er Ola og Kari ganske nært knyttet til tradisjonen og velger blant de innarbeidede hyttemodellene, sier Bjørnstad.

- Så hett som markedet er kunne man tro det kommer en ny bølge med bygging av svære hytter?

- Ut fra gjennomsnittsstørrelsen til nybygde hytter er det vanskelig å se noen stor endring. Arealet har økt svakt de siste årene, men ser ut til å ha stabilisert seg på snaut 85 kvadratmeter. Mindre hytter, «sportshytter», viser seg å ha slått veldig godt an spesielt ved store skidestinasjoner. Så bildet er nyansert.

Flere blir del av hyttekulturen

Per Levik mener det er flere forklaringer på de siste årenes mye omtalte «hytteboom».

- Den norske mentaliteten er i stor grad fokusert på friluftsliv og hytte som utgangspunkt for aktivitet. Lave renter, høye boligpriser som gir rom for opplåning og kanskje økende skepsis til å kjøpe fritidsbolig i utlandet, har nok gitt mange flere muligheten til å bli en del av denne typisk norske kulturen. Kanskje er det vi ser også en refleks av at mange par kvitter seg med villaen og satser på hytten som det nye samlingsstedet med venner og familie, antyder Levik. 

Selv om det bygges mye nytt, er hundretusener av hytter av eldre dato – ofte enkle med behov for rehabilitering.

- En stor del av de mer enn 450.000 fritidsboligene her til lands er av eldre dato. Generasjonsskifter og hytteeieres ønske om bedre komfort generelt, gir stor etterspørsel etter alt fra bygningsvarer til spesialiserte hytteprodukter. Og det er stor aktivitet rundt omkring. At en av tre hytteeiere har pusset opp hytten det siste året, forteller sitt. Vi er en nasjon «oppussere» både på hytten og hjemme.