Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Hyttemessen krever likebehandling med handelsnæringen

Hyttemessen AS er blant bransjeaktørene som nå krever at deres arrangementer blir likebehandlet med handelsnæringen, blant annet kjøpesentrene. Mens innendørsmessene må avlyses, får størstedelen av handelsnæringen fortsatt holde åpent. Bransjen er svært urolig over situasjonen.

- Kjøpesentrene tar i mot millioner av besøkende i året. Vi som messearrangører tvinges derimot til å holde stengt til tross for at vi i virkeligheten kunne håndhevet smittevernet i hallene våre bedre enn kjøpesentrene, sier Hyttemessens frontfigurerer Per Levik og Tore Bjørnstad.

Prekær situasjon

De gir sin fulle tilslutning til innholdet i brevet som bransjegruppen av messearrangører har sendt til næringsministeren og helseministeren. Her understrekes det store alvoret i situasjonen til messeselskapene. Den er prekær, framholder bransjen og krever umiddelbare politiske avklaringer.

- Som profesjonelle arrangører forstår vi at smittevern og håndtering av pandemien har førsteprioritet, og understreker derfor at vår aktivitet kan gjenopptas i trygge rammer. Bransjegruppen for store innendørsarrangementer krever først og fremst at vare- og handelsmesser må likebehandles med handelsnæringen i regjeringens reviderte gjenåpningsplan, skriver bransjerepresentantene til statsrådene.

Bedre smittevern på messene

De peker på at messene har store innendørs arealer, stor takhøyde og gode ventilasjonsanlegg. 

- Vi kan gjennomføre et bedre smittevern enn for eksempel kjøpesentrene. Vi har organisert vakthold og smittesporing er enklere fordi besøkende har løst billett. Arrangørene har kontaktinformasjon til alle som er innom. Vi har utviklet en god smittevernsveileder i samarbeid med Standard Norge, heter det i brevet.

Må ha forutsigbarhet

Situasjonen er kritisk og behovet for forutsigbarhet er påtrengende, sier hyttemesse-sjefene.

- Årets hyttemesse skulle vært avviklet umiddelbart etter påske i år. Nå er den berammet til september, og planleggingen har allerede pågått en tid. Derfor er det nå kritisk viktig å vite hvilke betingelser som vil gjelde for høstens arrangement. Får vi ikke raskt vite hvilke smitteverntiltak som gjelder, må vi igjen skrote planene våre, sier Levik og Bjørnstad.

Messearrangementene i Norge skaper samlet verdier for 6 mrd og har en sysselsettingseffekt på 3000. Dette handler blant annet om transport, servering, overnattinger og en rekke tjenester knyttet til leveranser til messene.

Publisert
Hyttemessen AS
c/o Miki Regnskap AS,
Thor Dahlsgate 1-3
3210 Sandefjord
Tlf: (+47) 93221823
Org.nr.: 912015378