Gaustatoppen-072018-99-0570_1500

Denne fjelltoppen er som en magnet på svenskene

Svenskene tror ikke det de ser når de kommer til Gausta, sier  «superselgeren» Hans Pettersson Sylvan. Han har solgt rundt 150 eiendommer til svensker. Bare et tidsspørsmål før Gausta passerer Hemsedal, Kvitfjell og Trysil, mener han.

Foto: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com

I Gaustatoppen Naturpark er det bygd 400 hytter de siste årene. 150 av disse er de senere år kjøpt av svensker fra Göteborgsområdet, forteller avisa Varden i Skien. Forklaringen er Gausta-patrioten Hans Pettersson Sylvan, som kjøpte sin første hytte her i 1989. 24 andre svensker satset også i det som ble kalt «svenske-lia».

Større enn de store

Gaustatoppen er en magnet, forklarer han til Varden. Uten den ville det ikke vært en eneste svensk krone investert i området.

– Noe av det første jeg tenkte den gangen jeg kom hit, var at høydeforskjellen fra dalen og til toppen er to Kitzbühel-utforløyper oppå hverandre – over 1600 meter. Han drømmer om en gondolbane som vil føre Gausta forbi andre store skidestinasjoner som Hemsedal, Kvitfjell og Trysil.

Gausta-topstation-vision
Svenske investorer arbeider for å gjøre Gausta til en komplett helårsdestinasjon. Illustrasjon: Gausta.com

Gedigne planer

Superselger Pettersson Sylvan var nylig på båtmesse i Gøteborg. Han kom tilbake med fem nye hytteinteressenter fra Gøteborg-kanten. Flere har solgt båtene sine og heller satset på hytte på Gausta, forteller han til Varden.

– Hva er dine spådommer for utviklingen av fjellturismen?

– Jeg tror dette området vil bli enda mer attraktivt framover. Nå går det i retning av «gammeldagse» fjellskiturer i «Nansen-klær» igjen. Det er den neste trenden – og her kan du gå på en ny topp hver eneste tur, sier den svenske Gausta-entusiasten til Varden.

En rekke svenske investorer er nå inne med kapital i Gausta-utbyggingen. Industrikonglomeratet Vätterledens Invest som omsetter for 1.7 milliarder svenske kroner i året, er hovedeier i både høyfjellshotell og heis. De har store planer for den videre utvikling av destinasjonen. En helårs fjellandsby noe a la alpene er ambisjonen.