Messe 2

Utsolgt på messeplass, stapp fullt av utstillere

Er du hytteeier eller planlegger å bli, ja, så er Hyttemessen nesten et «must». Når dørene åpner på Exporama Senteret torsdag 31. mars, vil publikum finne 250-260 utstillere – enda flere enn på fjorårets messe.

- I fjor kom 15.000 på besøk til Hellerudsletta og vårens hyttefestdager. Mye takket være det store publikumet og rundt 215 utstillere, ble messen en stor suksess. Alt ligger til rette for at også årets hyttemesse kan bli det, sier Tore Bjørnstad i Hyttemessen AS. Nå har vi ikke en eneste kvadratmeter mer messeplass å selge. Her er simpelthen fullt!

Tradisjon og nyfikenhet

For mange er det hyggelig tradisjon å vandre rundt i messehallene uten helt å ha bestemt seg for hva de trenger til hytta. De langt fleste kommer imidlertid med et konkret prosjekt – stort eller lite.

- Og nyheter er det vel noen som etterspør?

- Hyttefolk er ikke så hekta på nyheter som for eksempel båtfolket. I vår sammenheng er trender meget langsomme bevegelser og langstrakt utvikling i folks smak og behov. Hyttelivet handler først og fremst om tradisjon og om tilhørighet til naturen. I bransjer som opplever store svingninger, som for eksempel båt, er det annerledes. Der må man stadig komme med «nyheter» for å vekke markedet. I hyttesektoren handler det om andre verdier – langsiktighet, tradisjon, naturopplevelser og tilbakelent sosialt liv, sier Bjørnstad. Det merker han på messen.

Flust med nytt

Kollega og medarrangør Per Levik ser det på samme måten, men mener like fullt det er flust med nytt på messen.

- Hytteprodusentene kommer hvert år med nye modeller eller nytt design. Ofte er Hyttemessen stedet hvor lanseringen finner sted, så det er all grunn til å se innom leverandørene og høre hva de har å fortelle om sine nysatsninger, sier Levik. På produsentsiden for øvrig dukker det også alltid opp interessante ting, enten man kikker på toalettløsninger, solenergiløsninger, møbler og andre interiørelementer.

Konsentrasjon av eksperter

Et stort fortrinn ved Hyttemessen er at publikum ikke finner en større konsentrasjon av eksperter på alt som rører seg rundt hytte og hytteliv enn nettopp her, legger Levik til.

- Her kan man i ro og mak høste av ekspertemes kunnskap og erfaringer. Ikke noe sted – verken på messer eller Internett – stilles så mye kompetanse til publikums disposisjon som på Exporama disse dagene, sier Levik.

- Et sted for hyttelivets teknofriker?

- Sant nok, de er det mange av, og de går aldri skuffet herfra. Hyttefolk er jo kjent for å søke etter smarte ting og dippedutter. Men her er det vel så mye for alle som er opptatt av hyttas indre miljø, av møbler, tepper, gardiner og pyntesaker, sier Levik.