Messebilde

Nyheter i fleng på landets største hyttemesse

Rundt ti milliarder kroner kommer hytteeierne til å bruke på å pusse opp hyttene sine dette året. Mange av dem begynner ”oppussingsarbeidet” på Hyttemessen på Hellerudsletta 9.-12. april. Her vises nemlig de siste produktnyhetene både for rehabiliterere og hyttebyggere. 

Hyttemessen på Exporama Senteret er landets desidert største. Tusener av hytteinteresserte nordmenn søker hvert år til Hellerudsletta for å hente impulser, rådslå med hytteekspertene og kanskje attpåtil gjøre en god handel. Over 200 hytteprodusenter, tjenesteytere og leverandører av hytteprodukter vil være på plass når dørene åpnes torsdag etter påske.

Messebilde
Gunnar Larsen er hyttebransjens grand old man og en av ekspertene som pleier å gi gode råd til hyttefolket på Hyttemessen.

Liv og røre i hyttebransjen igjen

  - I nordisk sammenheng er arrangementet på Hellerudsletta noe unikt. Hyttemessen er i seg selv ganske enestående i sitt omfang. I tillegg er Norsk Hyttesenter med sine langt over tjue visningshytter nærmeste nabo. En bedre arena for å orientere seg i produktmangfoldet finner man simpelthen ikke, sier Per Levik. Han står bak Hyttemessen AS sammen med Tore Bjørnstad.

De konstaterer at det svinger i hyttebransjen for tida. Bjørnstad mener det er åpenbart at det lave rentenivået gir næring både til folks hyttedrømmer og oppussingsambisjoner.

- Gjennom vinteren har vi sett den ene hyttemegleren etter den andre fortelle om stor pågang og salgsrekorder. Nye attraktive hyttefelt blir vist fram og andre forteller om storstilte planer, sier Bjørnstad.

Prefabrikkert guttedrøm i treet

Flere aktører i bransjen bruker nettopp Hyttemessen som lanseringssted for nye modeller eller produkter. Den mest spektakulære nyheten denne gang er nok tretopphytta, svaret på alle gutters drøm.

- Arkitektene bak ideen legger opp til at den skal prefabrikkeres i moduler. Så kan kjøperen med litt hjelp montere den og sette den på plass i treet. Prototypen settes opp i en trestamme inne i messehallen. Den ufo-liknende hytta kommer til å vekke stor oppmerksomhet, tror Bjørnstad.

Lafte- og bindingsverkshytter er kanskje ikke like sexy, men når det kommer til stykket er det likevel de velkjente hyttemodellene og merkeproduktene i bransjen som nye hyttekjøpere er orientert mot. De er som alltid på plass på messen, sier Bjørnstad.

Moderne løsninger

Den som er ute etter smarte løsninger på ”gamle problemer” kommer også til rett sted på Hellerudsletta, mener Levik og Bjørnstad. En stor del av norske hytter er fortsatt av eldre årgang og enkelt utstyrt.

- Visst har de sin sjarm, men de aller fleste med hytter i denne kategorien ønsker likevel å løfte standarden på enkelte områder. Det er grunnen til at toalettløsninger til alle tider har vært en ”publikumsmagnet” og helt sikkert blir det også denne gang. Men oppgradering av 1960- og 1970-tallshytta handler også om så nye mer – om strøm, isolasjon, bordkledning, interiør, møbler – bare for å ha nevnt noe, sier messegeneralene.